Satirikonijada

Satirikonijada je nekakšen iniciacijski karneval za vse Enkolpije tega sveta. Praznovanje za vse manj iznajdljive, zabava za manj priljubljene, na kateri igralci, performerji, umetniki po motivih Satirikona uprizarjajo miljeje satirikonske resničnosti, ki jim nikdar niso zmogli pripadati. Satirikonijada nas pelje skozi najnižje plasti družbe; skozi resničnost, ki je kaotična, iluzorična in razpršena; resničnost, v kateri največ veljajo denar, videz in moč. Satirikonijada je avtorski projekt po motivih Petronijevega Satirikona, ki je nekakšen antični praroman. Protagonist Satirikona Enkolpij se v satirikonski resničnosti ne znajde. Četudi je tudi sam deloma potepuški tip in torej ni popolnoma »nepokvarjen«, ga zaznamujejo izrazite »donkihotske« poteze in neka temeljna naivnost: ne glede na to, kaj se mu pripeti, neprestano fantazira o tem, da je junak mita, epa, romance. Tako je vsakič znova razočaran, ponižan ter prizadet. Pogosto je seksualno napaden. Ne zmore pripadati razpršeni satirikonski resničnosti in je pogosto njena žrtev.

Satirikon naj bi nastal v Neronovem času (1. stoletje našega štetja) in je ohranjen zgolj v fragmentih. Gre za zelo raznoroden material, ki prepleta, sopostavlja in »na glavo obrača« različne žanre tedanjega časa. Fragmentarnost ga zaznamuje tako na ravni »poškodovanega telesa« besedila kot na ravni žanrske raznorodnosti in resničnosti, ki jo upoveduje. Froma I. Zeitlin meni, da naj bi Satirikon s tem napovedoval kasnejši potepuški roman, toda izpostavi, da njegov protagonist Enkolpij ni tipični potepuh. To po Fromi I. Zeitlin razkriva specifičen pogled Petronijevega romana na tedanjo družbeno stvarnost in človeka v njej. Pravi potepuh naj bi se v kaotični resničnosti znašel tako, da bi afirmiral njeno iluzornost in z njo za lastno korist spretno manipuliral. Sam bi krojil svojo usodo – ne da bi si domišljal, da je kakršenkoli junak. Satirikonijada je potovanje v razpršeno telo Petronijevega Satirikona, je potovanje v temine lastne nemoči in je potovanje skozilastno nezmožnost pripadanja. Da bi na meji med anarhijo in umetniško integriteto, med soigro in protiigro, na meji med telesom, ki je napadalno, in telesom, ki je žrtvovano, našli neko vrzel, neko dno, nek prostor, v katerem bi zmogli razumeti, sprejeti in proslaviti svoje lastne enkolpijevske poteze ter se jim zavezati kot nečemu, kar morda ne pripada satirikonski resničnosti, a pripada temeljnemu človeškemu!

Satirikonijada je režiserkina magistrska uprizoritev v okviru drugostopenjskega magistrskega programa Gledališka in radijska režija na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo. Predstava je primerna za gledalce od 18. leta naprej.

Mentorja (AGRFT, gledališka režija):
red. prof. mag. Tomislav Janežič
doc. Janez Janša

AGRFT
antični praroman
Enklopij
Petronij
praznovanje
Satirikon

V pogovoru

Nagrade in festivali

2019

  • Festival Seks in gledališče, Maska&SMG, Nova Pošta Ljubljana

Povezave

“/… / eno izvirno speljavo rimskega žretja na položaj sodobnega igralca – umetnika: igralca v vlogi psa, hvaležnega za grižljaje kruha in posebne salame, ki mu jih mečeta soigralec in tudi publika. Strašljivo je, kako mimogrede nas prepričajo, da začnemo sodelovati v tem poniževanju in se zraven celo smejimo. “

(Petra Vidali, Pojedina v času prekariata, Večer)

Pretekle predstave

21. september 2018 / Intimni oder, GT22
24. september 2018 / Intimni oder, GT22
25. september 2018 / Intimni oder, GT22
02. november 2018 / Intimni oder, GT22
03. november 2018 / Intimni oder, GT22
05. november 2018 / Intimni oder, GT22
13. februar 2019 / Intimni oder, GT22
16. februar 2019 / Intimni oder, GT22
28. maj 2019 / Intimni oder, GT22
29. maj 2019 / Intimni oder, GT22
31. maj 2019 / Nova pošta, Ljubljana
24. september 2019 / Intimni oder, GT22
25. september 2019 / Intimni oder, GT22
12. oktober 2019 / Gledališče Glej, Ljubljana
13. oktober 2019 / Gledališče Glej, Ljubljana
15. november 2019 / Intimni oder, GT22
16. november 2019 / Intimni oder, GT22

Režija: Tjaša Črnigoj

Priredba besedila*: Tjaša Črnigoj, Tjaša Mislej (v priredbi je uporabljenih nekaj odlomkov iz besedila Nebojše Pop-Tasića: Petronijev Satyrikon)

Uprizoritveno besedilo: ustvarjalci predstave

Dramaturgija: Tjaša Mislej

Kostumografija: Tina Bonča

Oblikovanje in izbor glasbe: August Adrian Braatz

Scenografija: Tjaša Črnigoj, Anja Pirnat

Lektura: Klasja Kovačič

Tehnična podpora: Andrej Firm

Producentki: Nika Bezeljak, Anja Pirnat

Foto: Andrej Firm

Igrajo: Andraž Jug, Rok Kravanja, Vid Klemenc

Premiera: 21. septembra 2018, Intimni oder GT22

Produkcija: Moment, AGRFT

Hvala Maši Jazbec, Nebojši Pop-Tasiću, Tini Pavlović, Branki Pavlič, Lenki Đorojević, Katarini Rešek, Klemnu Janežiču, Benjaminu Krnetiću, Stanetu Tomazinu, Lizi Mariji Grašič, Olji Grubić

Podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Maribor.